zaterdag 3 augustus 2013

Blog 3: Van de geijkte paden af

Blog 3: Van de geijkte paden af

Professionals vertellen dat fotografie altijd gepaard gaat met zorgvuldig plannen, locaties scouten, rekening houden met het weer, het licht, de temperatuur etc. Ik wil jullie graag vertellen dat dat niet altijd nodig is.

Via internet zijn er talloze sites te vinden die fotografische locaties beschrijven, vaak met voorbeeldfoto’s en routes, waar u heen kunt gaan. Het voordeel is dat je zo langs alle bezienswaardigheden en mooie plekjes komt. Het nadeel is echter dat er vele voor jou zijn geweest die deze locaties bezocht en gefotografeerd hebben. Dit doet natuurlijk niet af aan het feit dat vaak gefotografeerde onderwerpen ook nog origineel in beeld kunnen worden gebracht.

Ik kan iedereen van harte aanraden om eens de avontuurlijke schoenen aan te trekken en op pad te gaan in een omgeving waar u nog nooit eerder geweest bent, of delen van locaties te bezoeken die in eerste instantie niet zo fotogeniek lijken. Veel fotos heb ik genomen op plekken waar ik normaliter niet zou komen. De reden dat ik deze locaties “gevonden” heb komt enkel en alleen doordat ik het heerlijk vind om naar bijvoorbeeld Amsterdam te gaan, daar een metro- of tramstation te selecteren als startpunt, om vervolgens rond te gaan zwerven. Weg van de geijkte paden, de al honderden gefotografeerde gebouwen en bruggen en de vaste route door het gebied.

Ik heb voor deze blog een tweetal fotos uitgekozen die locaties laten zien waar ik per toeval ben beland. Ik zal deze foto’s toelichten.

foto 1: Amsterdam op kerstavond

Amsterdam. Misschien wel de meest gefotografeerde stad van ons land. De Dam, Kalverstraat, het Paleis op de Dam, de magere brug, allemaal locaties die al duizende keren op de gevoelige plaat vast zijn gelegd. Ik heb een fotoboek van Jacob Olie waarin al deze locaties gefotografeerd staan. Deze foto’s komen uit een periode tussen 1860-1905. Toch zijn er, 152 jaar na dato, nog altijd schitterende plekken te vinden die nog niet zo vaak gefotografeerd zijn. Deze foto heb ik genomen toen ik met een van mijn studenten op fotodate was. Na een bezoek aan het Amsterdam Light Festival besloten we om nog wat rond te zwerven door de stad. Na een aantal, voor fotobegrippen, saaie straatjes zag ik opeens dit beeld. De straten waren verlaten, het was ijskoud. Het enige warme licht kwam uit de huizen en de schijnwerper die op de toren gericht stond. Om dit te accentueren heb ik gebruik gemaakt van selective colour.



foto 2: Heemskerk in de herfst

Drie huizen in de duinen van Heemskerk, nabij Gasterij De Kruisberg. Normaliter lopen mijn vriendin en ik rechtstreeks van de parkeerplaats aan het begin van het bos naar de Kruisberg. We besloten deze keer echter wat rond te lopen en te genieten van het herfstzonnetje met bijbehorende lucht en wind. Toen ik even rondkeek om de omgeving in me op te nemen zag ik bovenstaand beeld. Het licht was perfect, de kleuren waren mooi door de herfst en het contrast tussen wolken en grond was grandioos. Om alle facetten van het licht te vangen heb ik de foto in HDR geschoten. De bewerking heb ik gedaan in Nik HDR Efex Pro 2.

Hiermee komt mijn derde blog ten einde. Natuurlijk is het prettig om foto’s van te voren te plannen en routes uit te stippelen, maar soms heb je daar simpelweg gewoon geen tijd voor of zin in. Schroom niet en trek er gewoon op uit. Neem eens een afslag die je nog nooit genomen hebt, stap eens een halte eerder uit en ga op zoek naar plekken waar je nog nooit bent geweest.

Ik dank iedereen wederom voor jullie tijd en hoop dat jullie geinspireerd zijn geraakt door deze blog. Tot de volgende keer!


Heeft u vragen, suggesties of opmerkingen? Stuur dan een mail naar info@photojitsu.nl. Benieuwd naar meer van mijn foto’s? Kijk eens op www.facebook.com/photojitsu of www.photojitsu.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blog 15: The Orton Effect

The Orton effect One of the questions I get asked very often is; how come some of your photographs have such a dreamy look to them? Well...